RODZINA Z DZIECKIEM DOTKNIĘTYM AUTYZMEM...

 
 MÓJ  SYN  JEST
 DZIECKIEM DOTKNIĘTYM AUTYZMEM

 
„Nie wygląda” na niepełnosprawnego ,  uwagę zwraca jego nietypowe zachowanie i trudności z komunikacją werbalną,  jak i niewerbalną.  Jego zachowania nie są zrozumiałe dla tzw. „zdrowego społeczeństwa” i odbierane jako skutek  złego wychowania.


RÓŻNI  SIĘ  OD  WIĘKSZOŚCI  DZIECI  POD  WIELOMA  WZGLĘDAMI



JEGO  AUTYZM  JEST  GŁĘBOKI  


  prawie zawsze chce być sam, 
  nie używa mowy do komunikacji, ma problemy ze zrozumieniem tego, co mówią do niego inni
  nie potrafi bawić się tak jak jego rówieśnicy
  niekiedy zamyka oczy zaciskając powieki lub mruży je
  nie rozumie otaczającego go świata i broni się przed nim ucieczką w swój bezpieczny świat pobudzeniem na przemian z apatią, śmiechem na przemian z płaczem, krzykiem i atakami agresji
  z trudem przychodzi mu nauczenie prostych czynności np.    samodzielnego ubierania się, zakładania butów 
 
  nie potrafi przekazać  swoich  emocji   i   myśli,  gdy  jest niezadowolony ,  szczęśliwy ,  podekscytowany   głośno  śmieje  się i  krzyczy
  nie potrafi przewidzieć, zrozumieć swoich zachowań oraz ich konsekwencji, na spacerze  trzeba trzymać go za rękę, gdyż  zdarza  mu się wybiec na  ruchliwą  ulicę
  nie potrafi przewidzieć i  zrozumieć  zachowań   innych  osób   oraz  ich  konsekwencji
  trudności sprawia mu odpowiednie zachowanie przy stole, lubi jeść rękami  (mimo, iż  potrafi  jeść sztućcami )
  nie naśladuje innych, nie bawi się w udawanie, zabawki głównie wkłada do buzi, gryzie lub opukuje palcami
 
uwielbia słodycze, niestety jest po nich pobudzony i rozdrażniony, dlatego  słodkości  dostaje  tylko  jako  nagrodę  w  czasie  nauki  i zajęć terapeutycznych
   jest bardzo wrażliwy na niektóre dźwięki, zapachy i zjawiska atmosferyczne np. silny wiatr powoduje u niego pobudzenie i rozdrażnienie
  często macha rękami, dziwnie układa dłonie i podskakuje jednocześnie, kołysząc się  na boki i  krzycząc
  przeszkadzają mu szorstkie, sztywne ubrania
  często zatyka uszy, kiedy przeszkadza mu jakiś dźwięk, kiedy  wstydzi się lub boi
   zdarza się, że ma napady złości, wtedy krzyczy, płacze, uderza się w głowę, uderza dłońmi w meble, szyby i lustra
 
 często w nocy budzi się z krzykiem albo nie może uleżeć w łóżku, wtedy spaceruje po mieszkaniu, krzycząc i wydając  nieartykułowane dźwięki
   nie potrafi podskakiwać, jeździć na hulajnodze i na rowerze
   często sprawia kłopoty, rozmazuje krem na ścianie, niszczy zabawki, rozsypuje mąkę i rozlewa wodę
   zjada rzeczy niejadalne: mydło, pastę do zębów, ziemię, liście drzew i kwiaty
   ma problemy ze skupieniem uwagi  i  koncentracją
   ból sprawia mu obcinanie paznokci i włosów
   jest niezdolny do naturalnego udziału w życiu rodziny oraz niektórych spontanicznych, emocjonalnych kontaktów
   bodźce dochodzące z zewnątrz rodzą u niego chaos, z taką sytuacją radzi sobie odizolowaniem, przestaje odbierać sygnały i reagować



UWIELBIA:
   masaże, dociski, ugniatanie i łaskotanie
   zabawę z wodą i w wodzie
   przytulać się do bliskich
   ugniatać  plastelinę, masę solną, rozmazywać je na meblach
   wyglądać przez okno i stukać  w szybę plastikową zabawką
   zginać, gnieść palcami i machać sobie przed oczami wszelkiego rodzaju patyczkami i słomkami
   na placu zabaw huśtać się na huśtawce i przesypywać w piaskownicy piach między palcami
  muzykę, gdy ją usłyszy zaczyna kołysać się i bujać w jej rytmie
   przeglądać książki, gazety i ulotki reklamujące różnego rodzaju produkty
   uśmiechać  się,   
MA  PIĘKNY  UŚMIECH J


AUTYZM  DZIECIĘCY
Zaburzenie  rozwojowe  zaczynające się  we  wczesnym  dzieciństwie  i  trwające  całe  życie,  objawiające  się  w  różny  sposób  u  poszczególnych  osób,  o  zróżnicowanych  proporcjach  zaburzeń: 
SŁABO FUNKCJONUJĄCE - GŁĘBOKI POZIOM ZABURZEŃ

WYSOKO FUNKCJONUJĄCE - NISKI POZIOM ZABURZEŃ

AUTYZM
JEST JEDNYM  Z  NAJBARDZIEJ  ZŁOŻONYCH    I  NAJTRUDNIEJSZYCH  DLA  RODZIN  ZABURZEŃ  ROZWOJU …

OBECNOŚĆ DZIECKA AUTYSTYCZNEGO  W RODZINIE UNIEMOŻLIWIA  REALIZACJĘ  JEJ  POTRZEB.  SĄ TO ZARÓWNO POTRZEBY  PODSTAWOWE, JAK I POTRZEBY „ WYŻSZE”

RODZICE dzieci autystycznych muszą stawić czoła poważnym trudnościom… Trudne zachowania i skomplikowane potrzeby tych dzieci, które przez całe życie należy zaspakajać , to codzienne zmartwienia i trud, z jakim rodzice borykają się przez długie lata „                                         HOWLIN  i  RUTTER , 1978

     Posiadanie brata/siostry z autyzmem według niektórych badań może mieć negatywny wpływ na RODZEŃSTWO: zwiększa poziom stresu, negatywną samoocenę, problemy somatyczne i problemy z zachowaniem.  Natomiast inne dowodzą, że te dzieci wykazują więcej tolerancji i empatii w  stosunku do innych osób niepełnosprawnych, posiadają wyższy poziom altruizmu i idealizmu, są bardziej dojrzali i odpowiedzialni.

 

POTENCJALNE    CZYNNIKI   STRESOGENNE           w  rodzinie  dziecka autystycznego   według    TEORII   PODSTAWOWYCH    POTRZEB  LUDZKICH    Abrahama Maslowa (1990)

 

 
POTRZEBY  FIZJOLOGICZNE  I  BEZPIECZENSTWA  FIZYCZNEGO:
większy  ciężar  finansowy
większe  prawdopodobieństwo  przytrafienia  się  krzywdy      członkom  rodziny  lub  samemu  dziecku
ciągła niepewność przyszłości
 
POTRZEBA  PRZYNALEŻNOŚCI  I   MIŁOŚCI:
ograniczone  kontakty  społeczne
ograniczenie  bliskości  i  rekreacji
różne  reakcje  od  strony  osób  spoza  rodziny
wpływ  na wzajemną relację rodziców, łącznie  z  obwinianiem się
 
POTRZEBA  SZACUNKU   I   SUKCESU:
ograniczenie  możliwości  robienia  kariery  i awansowania – zarówno  dla  rodziców,  jak  i  rodzeństwa
obniżone  poczucie  własnych  kompetencji  jako  rodziców
POTRZEBY  POZNAWCZE:
 ograniczone  możliwości   zrozumienia dziecka  ( często  z  powodu  braku  informacji   ze  strony  specjalistów )
POTRZEBY   ESTETYCZNE:
 nadmiernie  sztywny  podział  ról
  nadmierne   wymagania  wobec  członków  rodziny  (szczególnie wobec  matki  dziecka  autystycznego )
  dezorganizacja życia rodzinnego spowodowana  trudnościami wychowawczymi  i  skomplikowanymi  potrzebami  dziecka autystycznego
  ingerencja czynników  zewnętrznych   w strukturę  rodziny

POTRZEBA  SAMODOSKONALENIA  SIĘ /  SAMOSPEŁNIENIA:
ograniczone   możliwości   realizacji   własnych  zainteresowań
  większe  przeszkody   na drodze  realizacji  swoich  ambicji
 
 
WPŁYW  AUTYZMU  NA   RODZINĘ
  rodzice  przez cały czas martwią się faktem, że ich dziecko zawsze będzie od nich zależne i temu uczuciu towarzyszy strach, o to, co stanie się z dzieckiem, gdy ich zabraknie
  ich życie skoncentrowane jest wokół chorego dziecka, jego potrzeby wysuwają się na pierwszy plan pod względem czasu, uwagi, wysiłku  i  kosztów  poświęconych na  ich  zaspokojenie
  przystosowują swoje zachowania i emocje do potrzeb dziecka i okazują  mu więcej cierpliwości
  zachowania stereotypowe, autostymulujące dziecka są bardzo stresujące dla członków rodziny, gdyż autystyczne dziecko, zachowując się tak odmiennie i dziwnie, zwraca na siebie uwagę w miejscach publicznych
 

dużym obciążeniem dla rodziny dziecka dotkniętego autyzmem jest brak wsparcia ze strony Państwa, brak dostępu do wiarygodnych informacji prowadzi do stresu, który wywołuje gniew, brak zaufania, brak nadziei, poczucie bezsilności i uczucie straty
   największy ciężar spoczywa na barkach matek, to one muszą zrezygnować z pracy zawodowej i przejąć opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem 24 h/dobę
  matki częściej doświadczają uczucia bezradności, niepewności i obawiają się przeszkód jakie mogą w przyszłości wystąpić
   matki zazwyczaj pragną, by ich autystyczne dziecko miało poczucie, iż jest kochane i akceptowane przez społeczeństwo a w przyszłości było po prostu szczęśliwe
 towarzyszy im przez cały czas obawa, co stanie się z ich      dzieckiem, gdy ich zabraknie

 
ojcowie w wielu przypadkach nie potrafią poradzić sobie z chorobą dziecka i problemami jakie się z tym wiążą  i  uciekają w pracę lub po prostu odchodzą od rodziny
  rodzeństwo skarży się, że autystyczny brat/siostra często im przeszkadza i niszczy im rzeczy
  rodzice dzieci autystycznych narażeni są na czynniki stresogenne, którymi są odrzucenie i izolacja społeczna 
   wiele dzieci wstydzi się autystycznego rodzeństwa, szczególnie gdy ono w towarzystwie innych ludzi zachowuje się niegrzecznie, prezentuje zachowania obsesyjne lub stwarza inne problemy
   rodzeństwo czuje urazę, gdy rodzinne problemy z autystycznym bratem/siostrą wpływają na ich prywatność lub stosunki towarzyskie z rówieśnikami

OSOBY  Z  AUTYZMEM  MAJĄ:
TRUDNOŚCI  Z  KOMUNIKACJĄ:
  werbalną,  jak  i  niewerbalną, wiele  z  nich  rozumie  wypowiedzi innych  osób  w  sposób  bardzo  dosłowny
  dużą trudność sprawia im rozumienie mimiki twarzy i tonu głosu
  niektóre  nie mówią, lub  ich  mowa jest  bardzo  ograniczona, wolą korzystać  z  alternatywnych metod  komunikacji
  z  trudem  przychodzi  im  zrozumienie  wzajemnego  charakteru rozmowy
 
TRUDNOŚCI  Z  INTERAKCJAMI  SPOŁECZNYMI:
  nie  rozumieją  niepisanych  zasad  społecznych
  robią  wrażenie  obojętnych, bo  nie  zauważają  emocji  innych  osób
  preferują  spędzanie  czasu  w  samotności  zamiast  szukać  towarzystwa  innych  ludzi
  zachowują  się  „dziwnie” lub  nieadekwatnie

ZABURZENIA  INTEGRACJI  SENSORYCZNEJ:
  manieryzmy  ruchowe
  obniżona  sprawność ruchowa
  koncentracja na cząstkowych lub  niefunkcjonalnych  właściwościach  przedmiotów
  nagłe,  nieprzewidywalne  reakcje
  nadpobudliwość psychoruchowa
  stereotypowe zainteresowania

  schematyczne zachowania
  trudności  w  samoobsłudze
  zaburzenia  rozwoju  mowy  i  komunikowania się
  problemy  w  relacjach  z  innymi  ludźmi
  trudności  w  uczeniu  się  nowych  umiejętności
•  równowaga – niepewność  grawitacyjna, hiporeaktywność
  propriocepcja – poszukiwania bodźców
  dotyk – nadwrażliwość, hiperaktywność, słabe różnicowanie bodźców
  nieprawidłowe  przetwarzanie  informacji  sensorycznej w  systemach zmysłowych ( słuch, wzrok, smak, węch )
  obniżona zdolność  planowania  motorycznego ( dyspraksja )
  słaba  zdolność  wyobrażania  i  organizacji  zachowania
 
TRUDNOŚCI  Z  WYOBRAŹNIĄ  SPOŁECZNĄ:
  przewidywaniem  tego,  co zaraz  nastąpi  lub  może  nastąpić
  rozumieniem  zagrożeń
  uczestnictwem  w  grach  i  zabawach  opierających  się  na  wyobraźni
  przygotowywaniem  się  na  zmiany  i  planowaniem
  radzeniem  sobie  z  nowymi,  nietypowymi  sytuacjami
ZABURZENIA  CENTRALNEJ  KOHERENCJI:
  lepiej  dostrzegają  szczegóły  od  osób  „zdrowych”
  gorzej  radzą  sobie  z  syntezą  tych  szczegółów
  gorzej  radzą  sobie  z  odnajdywaniem   relacji  pomiędzy  tymi  szczegółami
INNE  PROBLEMY:
  zaburzenia  funkcji  poznawczej
  problemy  somatyczne i neurologiczne np. padaczka
 

NIE  ZAPOMINAJ  O  LUDZKICH  WARTOŚCIACH  OSOBY AUTYSTYCZNEJ. ONA  ODCZUWA  TAK  JAK  INNI,  DOZNAJE SZCZĘŚCIA  I  NIEPOKOJU,  MOŻE  SIĘ  ZŁOŚCIĆ,  BYĆ  PODNIECONA  LUB  MARTWIĆ   SIĘ,  ALE  JEST  JEJ  O  WIELE  TRUDNIEJ  WYRAZIĆ  SWOJE  ODCZUCIA  
 
 
CHCESZ  POZNAĆ   AUTYSTĘ
PRZYJDŹ  DO NAS
NAJCZĘŚCIEJ  SIEDZI  SAM W  POKOJU NA  PARAPECIE  W  OKNIE
UŚMIECHA  SIĘ, WYDAJE  DZIWNE DŹWIĘKI
I  WYMACHUJE  PRZED  OCZAMI  PLASTIKOWĄ  CZĘŚCIĄ  ZABAWKI
CHOCIAŻ  CZĘSTO  SPRAWIA  KŁOPOTY
I  ŻYCIE  Z  NIM  BYWA  TRUDNE
BARDZO  GO  KOCHAMY
 I WIEMY,  ŻE  ON   TEŻ  NAS  BARDZO  KOCHA
I  JEST   Z  NAMI  SZCZĘŚLIWY
ZAPRASZAMY  J Monika, Zuzia i Kacperek 

„ Bo  jedynie  człowiek  może  obdarzyć  drugiego  człowieka tym,  co  najcenniejsze:  miłością,  szacunkiem,  zaufaniem.  Każdy  z  nas  tego  potrzebuje.  Osoba  autystyczna  potrzebuje  tego  JESZCZE  BARDZIEJ „
Grandin, Scariano
 
Literatura:
- Fundacja Synapsis
- "Jak pomóc rodzinie" P.Randall, J.Parker, GWP 1999
- własne doświadczenia :)
 
 
 

1 komentarz: