MÓJ SYN JEST
DZIECKIEM DOTKNIĘTYM AUTYZMEM
DZIECKIEM DOTKNIĘTYM AUTYZMEM
„Nie wygląda” na niepełnosprawnego , uwagę zwraca jego nietypowe zachowanie i trudności z komunikacją werbalną, jak i niewerbalną. Jego zachowania nie są zrozumiałe dla tzw. „zdrowego społeczeństwa” i odbierane jako skutek złego wychowania.
RÓŻNI SIĘ OD WIĘKSZOŚCI DZIECI POD WIELOMA WZGLĘDAMI
JEGO AUTYZM JEST GŁĘBOKI
• prawie zawsze chce być sam,
• nie używa mowy do komunikacji, ma problemy ze zrozumieniem tego, co mówią do niego inni
• nie potrafi bawić się tak jak jego rówieśnicy
• niekiedy zamyka oczy zaciskając powieki lub mruży je
• nie rozumie otaczającego go świata i broni się przed nim ucieczką w swój bezpieczny świat pobudzeniem na przemian z apatią, śmiechem na przemian z płaczem, krzykiem i atakami agresji
• z trudem przychodzi mu nauczenie prostych czynności np. samodzielnego ubierania się, zakładania butów
• nie potrafi przekazać swoich emocji i myśli, gdy jest niezadowolony , szczęśliwy , podekscytowany głośno śmieje się i krzyczy
• nie potrafi przewidzieć, zrozumieć swoich zachowań oraz ich konsekwencji, na spacerze trzeba trzymać go za rękę, gdyż zdarza mu się wybiec na ruchliwą ulicę
• nie potrafi przewidzieć i zrozumieć zachowań innych osób oraz ich konsekwencji
• trudności sprawia mu odpowiednie zachowanie przy stole, lubi jeść rękami (mimo, iż potrafi jeść sztućcami )
• nie naśladuje innych, nie bawi się w udawanie, zabawki głównie wkłada do buzi, gryzie lub opukuje palcami
• uwielbia słodycze, niestety jest po nich pobudzony i rozdrażniony, dlatego słodkości dostaje tylko jako nagrodę w czasie nauki i zajęć terapeutycznych
• jest bardzo wrażliwy na niektóre dźwięki, zapachy i zjawiska atmosferyczne np. silny wiatr powoduje u niego pobudzenie i rozdrażnienie
• często macha rękami, dziwnie układa dłonie i podskakuje jednocześnie, kołysząc się na boki i krzycząc
• przeszkadzają mu szorstkie, sztywne ubrania
• często zatyka uszy, kiedy przeszkadza mu jakiś dźwięk, kiedy wstydzi się lub boi
• zdarza się, że ma napady złości, wtedy krzyczy, płacze, uderza się w głowę, uderza dłońmi w meble, szyby i lustra
• często w nocy budzi się z krzykiem albo nie może uleżeć w łóżku, wtedy spaceruje po mieszkaniu, krzycząc i wydając nieartykułowane dźwięki
• nie potrafi podskakiwać, jeździć na hulajnodze i na rowerze
• często sprawia kłopoty, rozmazuje krem na ścianie, niszczy zabawki, rozsypuje mąkę i rozlewa wodę
• zjada rzeczy niejadalne: mydło, pastę do zębów, ziemię, liście drzew i kwiaty
• ma problemy ze skupieniem uwagi i koncentracją
• ból sprawia mu obcinanie paznokci i włosów
• jest niezdolny do naturalnego udziału w życiu rodziny oraz niektórych spontanicznych, emocjonalnych kontaktów
• bodźce dochodzące z zewnątrz rodzą u niego chaos, z taką sytuacją radzi sobie odizolowaniem, przestaje odbierać sygnały i reagować
UWIELBIA:
• masaże, dociski, ugniatanie i łaskotanie
• zabawę z wodą i w wodzie
• przytulać się do bliskich
• ugniatać plastelinę, masę solną, rozmazywać je na meblach
• wyglądać przez okno i stukać w szybę plastikową zabawką
• zginać, gnieść palcami i machać sobie przed oczami wszelkiego rodzaju patyczkami i słomkami
• na placu zabaw huśtać się na huśtawce i przesypywać w piaskownicy piach między palcami
• muzykę, gdy ją usłyszy zaczyna kołysać się i bujać w jej rytmie
• przeglądać książki, gazety i ulotki reklamujące różnego rodzaju produkty
• uśmiechać się,
MA PIĘKNY UŚMIECH J
WYSOKO FUNKCJONUJĄCE - NISKI POZIOM ZABURZEŃ
MA PIĘKNY UŚMIECH J
AUTYZM DZIECIĘCY
Zaburzenie rozwojowe zaczynające się we wczesnym dzieciństwie i trwające całe życie, objawiające się w różny sposób u poszczególnych osób, o zróżnicowanych proporcjach zaburzeń:
SŁABO FUNKCJONUJĄCE - GŁĘBOKI POZIOM ZABURZEŃWYSOKO FUNKCJONUJĄCE - NISKI POZIOM ZABURZEŃ
AUTYZM
JEST JEDNYM Z NAJBARDZIEJ ZŁOŻONYCH I NAJTRUDNIEJSZYCH DLA RODZIN ZABURZEŃ ROZWOJU …
OBECNOŚĆ DZIECKA AUTYSTYCZNEGO W RODZINIE UNIEMOŻLIWIA REALIZACJĘ JEJ POTRZEB. SĄ TO ZARÓWNO POTRZEBY PODSTAWOWE, JAK I POTRZEBY „ WYŻSZE”
RODZICE dzieci autystycznych muszą stawić czoła poważnym trudnościom… Trudne zachowania i skomplikowane potrzeby tych dzieci, które przez całe życie należy zaspakajać , to codzienne zmartwienia i trud, z jakim rodzice borykają się przez długie lata „ HOWLIN i RUTTER , 1978
Posiadanie brata/siostry z autyzmem według niektórych badań może mieć negatywny wpływ na RODZEŃSTWO: zwiększa poziom stresu, negatywną samoocenę, problemy somatyczne i problemy z zachowaniem. Natomiast inne dowodzą, że te dzieci wykazują więcej tolerancji i empatii w stosunku do innych osób niepełnosprawnych, posiadają wyższy poziom altruizmu i idealizmu, są bardziej dojrzali i odpowiedzialni.
POTENCJALNE CZYNNIKI STRESOGENNE w rodzinie dziecka autystycznego według TEORII PODSTAWOWYCH POTRZEB LUDZKICH Abrahama Maslowa (1990)
POTRZEBY FIZJOLOGICZNE I BEZPIECZENSTWA FIZYCZNEGO:
• większy ciężar finansowy
• większe prawdopodobieństwo przytrafienia się krzywdy członkom rodziny lub samemu dziecku
• ciągła niepewność przyszłości
POTRZEBA PRZYNALEŻNOŚCI I MIŁOŚCI:
• ograniczone kontakty społeczne
• ograniczenie bliskości i rekreacji
• różne reakcje od strony osób spoza rodziny
• wpływ na wzajemną relację rodziców, łącznie z obwinianiem się
POTRZEBA SZACUNKU I SUKCESU:
• ograniczenie możliwości robienia kariery i awansowania – zarówno dla rodziców, jak i rodzeństwa
• obniżone poczucie własnych kompetencji jako rodziców
POTRZEBY POZNAWCZE:
• ograniczone możliwości zrozumienia dziecka ( często z powodu braku informacji ze strony specjalistów )
POTRZEBY ESTETYCZNE:
• nadmiernie sztywny podział ról
• nadmierne wymagania wobec członków rodziny (szczególnie wobec matki dziecka autystycznego )
• dezorganizacja życia rodzinnego spowodowana trudnościami wychowawczymi i skomplikowanymi potrzebami dziecka autystycznego
• ingerencja czynników zewnętrznych w strukturę rodziny
POTRZEBA SAMODOSKONALENIA SIĘ / SAMOSPEŁNIENIA:
• ograniczone możliwości realizacji własnych zainteresowań
• większe przeszkody na drodze realizacji swoich ambicji
WPŁYW AUTYZMU NA RODZINĘ
• rodzice przez cały czas martwią się faktem, że ich dziecko zawsze będzie od nich zależne i temu uczuciu towarzyszy strach, o to, co stanie się z dzieckiem, gdy ich zabraknie
• ich życie skoncentrowane jest wokół chorego dziecka, jego potrzeby wysuwają się na pierwszy plan pod względem czasu, uwagi, wysiłku i kosztów poświęconych na ich zaspokojenie
• przystosowują swoje zachowania i emocje do potrzeb dziecka i okazują mu więcej cierpliwości
• zachowania stereotypowe, autostymulujące dziecka są bardzo stresujące dla członków rodziny, gdyż autystyczne dziecko, zachowując się tak odmiennie i dziwnie, zwraca na siebie uwagę w miejscach publicznych
•dużym obciążeniem dla rodziny dziecka dotkniętego autyzmem jest brak wsparcia ze strony Państwa, brak dostępu do wiarygodnych informacji prowadzi do stresu, który wywołuje gniew, brak zaufania, brak nadziei, poczucie bezsilności i uczucie straty
• największy ciężar spoczywa na barkach matek, to one muszą zrezygnować z pracy zawodowej i przejąć opiekę nad niepełnosprawnym dzieckiem 24 h/dobę
• matki częściej doświadczają uczucia bezradności, niepewności i obawiają się przeszkód jakie mogą w przyszłości wystąpić
• matki zazwyczaj pragną, by ich autystyczne dziecko miało poczucie, iż jest kochane i akceptowane przez społeczeństwo a w przyszłości było po prostu szczęśliwe
• towarzyszy im przez cały czas obawa, co stanie się z ich dzieckiem, gdy ich zabraknie
•ojcowie w wielu przypadkach nie potrafią poradzić sobie z chorobą dziecka i problemami jakie się z tym wiążą i uciekają w pracę lub po prostu odchodzą od rodziny
• rodzeństwo skarży się, że autystyczny brat/siostra często im przeszkadza i niszczy im rzeczy
• rodzice dzieci autystycznych narażeni są na czynniki stresogenne, którymi są odrzucenie i izolacja społeczna
• wiele dzieci wstydzi się autystycznego rodzeństwa, szczególnie gdy ono w towarzystwie innych ludzi zachowuje się niegrzecznie, prezentuje zachowania obsesyjne lub stwarza inne problemy
• rodzeństwo czuje urazę, gdy rodzinne problemy z autystycznym bratem/siostrą wpływają na ich prywatność lub stosunki towarzyskie z rówieśnikami
OSOBY Z
AUTYZMEM MAJĄ:
TRUDNOŚCI Z KOMUNIKACJĄ:
• werbalną, jak
i niewerbalną, wiele z
nich rozumie wypowiedzi innych osób w sposób
bardzo dosłowny
• dużą trudność sprawia
im rozumienie mimiki twarzy i tonu głosu
• niektóre nie mówią, lub ich
mowa jest bardzo ograniczona, wolą korzystać z
alternatywnych metod komunikacji
• z trudem
przychodzi im zrozumienie
wzajemnego charakteru rozmowy
TRUDNOŚCI Z INTERAKCJAMI
SPOŁECZNYMI:
• nie
rozumieją niepisanych zasad
społecznych
• robią wrażenie
obojętnych, bo nie zauważają
emocji innych osób
• preferują spędzanie
czasu w samotności
zamiast szukać towarzystwa
innych ludzi
• zachowują się
„dziwnie” lub nieadekwatnie
ZABURZENIA
INTEGRACJI SENSORYCZNEJ:
• manieryzmy
ruchowe
• obniżona
sprawność ruchowa
• koncentracja na cząstkowych lub niefunkcjonalnych właściwościach przedmiotów
• nagłe,
nieprzewidywalne reakcje
• nadpobudliwość psychoruchowa
• stereotypowe zainteresowania
• schematyczne zachowania
• trudności
w samoobsłudze
• zaburzenia
rozwoju mowy i
komunikowania się
• problemy
w relacjach z
innymi ludźmi
• trudności
w uczeniu się
nowych umiejętności
• równowaga
– niepewność grawitacyjna, hiporeaktywność
• propriocepcja –
poszukiwania bodźców
• dotyk – nadwrażliwość, hiperaktywność, słabe
różnicowanie bodźców
• nieprawidłowe
przetwarzanie informacji sensorycznej w systemach zmysłowych ( słuch, wzrok, smak,
węch )
• obniżona zdolność planowania
motorycznego ( dyspraksja )
• słaba
zdolność wyobrażania i
organizacji zachowania
TRUDNOŚCI Z WYOBRAŹNIĄ
SPOŁECZNĄ:
• przewidywaniem tego,
co zaraz nastąpi lub
może nastąpić
• rozumieniem zagrożeń
• uczestnictwem w
grach i zabawach
opierających się na
wyobraźni
• przygotowywaniem się
na zmiany i
planowaniem
• radzeniem sobie
z nowymi, nietypowymi
sytuacjami
ZABURZENIA
CENTRALNEJ KOHERENCJI:
• lepiej dostrzegają
szczegóły od osób
„zdrowych”
• gorzej radzą
sobie z syntezą
tych szczegółów
• gorzej radzą
sobie z odnajdywaniem relacji
pomiędzy tymi szczegółami
INNE PROBLEMY:
• zaburzenia funkcji
poznawczej
• problemy somatyczne i neurologiczne np. padaczka
NIE
ZAPOMINAJ O LUDZKICH
WARTOŚCIACH OSOBY AUTYSTYCZNEJ.
ONA ODCZUWA TAK
JAK INNI, DOZNAJE SZCZĘŚCIA I
NIEPOKOJU, MOŻE SIĘ
ZŁOŚCIĆ, BYĆ PODNIECONA
LUB MARTWIĆ SIĘ,
ALE JEST JEJ
O WIELE TRUDNIEJ
WYRAZIĆ SWOJE ODCZUCIA
CHCESZ POZNAĆ
AUTYSTĘ
PRZYJDŹ DO NAS
NAJCZĘŚCIEJ SIEDZI
SAM W POKOJU NA PARAPECIE
W OKNIE
UŚMIECHA SIĘ, WYDAJE
DZIWNE DŹWIĘKI
I WYMACHUJE
PRZED OCZAMI PLASTIKOWĄ
CZĘŚCIĄ ZABAWKI
CHOCIAŻ
CZĘSTO SPRAWIA KŁOPOTY
I ŻYCIE
Z NIM BYWA
TRUDNE
BARDZO GO
KOCHAMY
I WIEMY,
ŻE ON TEŻ
NAS BARDZO KOCHA
I JEST
Z NAMI SZCZĘŚLIWY
ZAPRASZAMY J Monika, Zuzia i Kacperek
„ Bo jedynie człowiek może obdarzyć drugiego człowieka tym, co najcenniejsze: miłością, szacunkiem, zaufaniem. Każdy z nas tego potrzebuje. Osoba autystyczna potrzebuje tego JESZCZE BARDZIEJ „
Grandin, Scariano
Literatura:
- Fundacja Synapsis
- "Jak pomóc rodzinie" P.Randall, J.Parker, GWP 1999
- własne doświadczenia :)
Witaj autyam można wyleczyć zadzwoń do mnie 785445488
OdpowiedzUsuń